پولکادات (Polkadot) چیست؟/ پولکادات بخریم یا کاردانو؟

 پولکادات (Polkadot) یک پلتفرم بلاک چینی و یک ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی مبتنی بر اثبات سهام (Proof of Stake) یا PoS است که در می سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

 DOT توکن اصلی بلاک چین پولکادات (Polkadot) است.

سرعت بالا، کارمزدهای پایین و قابلیت اتصال به بلاک چین‌ها و اوراکل‌های (Oracle) مختلف مهمترین ویژگی‌های پولکادات (Polkadot) محسوب می شود.

گوین وود (Gavin Wood) که یکی از بنیان‌گذاران اتریوم هم به حساب می‌آید، از اصلی‌ترین سازندگان پروژه دات است. پیش از عرضه رسمی و در سال ۲۰۱۷، پولکادات (Polkadot) موفق شد در یک عرضه اولیه کوین یا ICO بیش از ۱۴۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در دور دوم جذب سرمایه نیز ۴۳ میلیون دلار دیگر روی این پروژه به شکل خصوصی سرمایه‌گذاری شد.

 پولکادات (Polkadot)  توسط چه کسی ساخته شده است؟

گوین وود (Gavin Wood)، پیتر چابن (Peter Czaban) و رابرت هابرمایر (Robert Habermeier) سه تن از ایده‌پردازان و بنیان‌گذاران اصلی پولکادات (Polkadot) هستند.

پیش‌تر بنیاد وب تیری (Web3 Foundation) وظیفه توسعه و حمایت پولکادات (Polkadot) را برعهده داشت.

 گفتنی است، بنیاد وب ۳ به‌منظور پرورش و پیشبرد فناوری‌ها و اپلیکیشن‌ها در زمینه پروتکل‌های اینترنتی غیرمتمرکز ایجاد شده است.

کمی بعد بنیاد وب تیری مأموریت ساخت پولکادات (Polkadot) را به شرکت پریتی تکنولوژیز (parity.io) و ایده‌پردازان و بنیان‌گذاران اصلی آن واگذار کرده است. هر نفر از بنیان‌گذاران اصلی پولکادات (Polkadot) از افراد شناخته‌شده در حوزه ارزهای دیجیتال، علوم رمزنگاری و جامعه برنامه‌نویسان زبان راست (Rust) هستند.

کاربرد ارز دیجیتال دات (Dot)

ارز دیجیتال دات (Dot)، در شبکه پولکادات سه هدف اصلی را دنبال می‌کند:

  • حاکمیت (Governance): دارندگان توکن‌های Dot حق کنترل پلتفرم را دارند. امتیازاتی که معمولاً در پلتفرم‌های دیگر به ماینرها داده می‌شود در پروتکل پولکادات، به مشارکت‌کنندگان در شبکه اختصاص می‌یابد. به عنوان نمونه‌ای از این امتیازها می‌توان به تعیین کارمزدهای شبکه، تغییرات پروتکل و همچنین افزودن پاراچین‌ها اشاره کرد.
  • استیکینگ (Staking): پولکادات از اثبات سهام کاندید شده (NPoS) به عنوان الگوریتم اعتبارسنجی خود استفاده می کند. NPoS یک مکانیزم اجماع است که بر اساس فرایند رای‌دهی عمل می‌کند. دارندگان توکن دات این امکان را دارند که در این عملیات شبکه شرکت کنند و در ازای این مشارکت خود از شبکه پاداش دریافت کنند. این روش امنیت شبکه را تضمین می‌کند.
  • وثیقه‌گذاری (Bonding): بلاکچین‌های جدید در پولکادات با وثیقه‌گذاری توکن‌های DOT به شبکه اضافه می‌شوند. پاراچین‌های قدیمی یا غیرقابل‌استفاده با از بین بردن توکن‌های Bonding، حذف خواهند شد. در واقع این فرایند نوعی اثبات سهام است.

پولکادات (Polkadot)  بهتر است یا کاردانو؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که پولکادات (Polkadot) و کاردانو دو استراتژی کاملاً متفاوت را در پیش گرفته‌اند و در دراز مدت اهداف متفاوتی را برای تغییرات در شبکه در نظر دارند.

در واقع کاردانو(Cardano) یک زیرساخت دو لایه دارد، در حالی که پولکادات (Polkadot)  چندین بلاکچین را به یک شبکه اصلی متصل می‌کند. نقطه قوت این ارز پایداری و مقیاس‌پذیری بی‌پایان است، در حالی که نقطه مثبت شبکه کاردانو کارمزد تراکنش بسیار پایین (در برخی مواقع صفر) و سرعت بالای تراکنش‌ها است و البته کاردانو از نظر زیست محیطی پایدارتر است.

هدف کاردانو(Cardano) یک شبکه ارتقا یافته برای توسعه نرم‌افزار‌های غیر متمرکز است، در حالی که بنیانگذاران پولکادات (Polkadot)  آن را برای عملکرد بهتر و قابلیت همکاری بین بلاکچین‌های متعدد ایجاد کردند.

از دیگر تفاوت‌های اصلی این است که کاردانو استخر سهام بهتری نسبت به این ارز دارد. استخر سهام، گره‌ای است که شامل سهام ترکیبی از سرمایه‌گذاران مختلف است. همچنین عرضه توکن‌های کاردانو بسیار بیشتر از عرضه توکن‌های این ارز است.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود