فورک چیست و چطور کار می کند؟

فورک و یا در حقیقت همان انشعاب به معنای ایجاد آپدیت حال یا به صورت روش سازگار و یا ناسازگار است که در دنیای رمز ارزها زمانی اتفاق می افتد که یک شبکه به دو بخش تقسیم شود مانند بیت کوین کش (BCH) را در نظر بگیرید که فورکی از بیت کوین است.

 فورک چیست؟

فورک یا به اصطلاح انشعاب به‌نوعی، آپدیت یا به روزرسانی یک نرم‌افزار گفته می‌شود که می‌تواند به روشی سازگار با قبل (backward-compatible) یا ناسازگار با قبل (backward-uncompatible) صورت گیرد.

واژهٔ فورک در واقع تنها یک اصطلاح است برای زمانی که یک نرم‌افزار یا یک پروتکل، آپدیت می‌شود و با توجه به این موضوع در حوزهٔ ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین می توان گفت فورک زمانی رخ می دهد که شبکه به دو بخش تقسیم شود.

فورک دقیقا چطور کار می‌کند؟

فورک‌ها سبب ایجاد تغییراتی در پروتکل بلاکچین می‌شوند که اغلب با ایجاد توکن‌های جدید همراه است.

روشی برای ایجاد توکن‌های جدید که همه کارها از ابتدا انجام شود؛ یعنی توسعه‌دهندگان کدهای موجود را کپی و پیست کرده، سپس تغییراتی در آن ایجاد و توکن جدید را لانچ ‌می‌کنند.

از جمله مثال هایی که می توان برای این روش زد روش، لایت کوین است.

خالق پروژه ابتدا تغییراتی را اجرا می‌کند؛ سپس مردم با آن هماهنگ می‌شوند، آن را می‌پذیرند و در نهایت به یک رمزارز محبوب تبدیل می‌شود.

البته باید به این نکته توجه کنید که برای ایجاد توکن، روش دیگری هم وجود دارد و در روش جایگزین، فورک یک بلاکچین اتفاق می‌افتد، به این معنا که به جای آنکه همه‌چیز را از ابتدا شروع کنند، اقدام به استفاده از یک بلاکچین موجود می‌کنند، در این حالت دو نسخه از بلاکچین خواهیم داشت که از هم جدا شده‌اند.

بعنوان مثال می توانید بیت کوین کش (BCH) را در نظر بگیرید که فورکی از بیت کوین است. در زمان وقوع این فورک، نظرات مختلفی در مورد‌ آینده بیت کوین وجود داشت که سبب به ایجاد یک رمزارز جدید شد.

 

 سافت فورک چیست؟

سافت فورک یک به‌روزرسانی در بلاک چین است که با نسخه‌های قدیمی سازگار (backwards compatible) می شود.

در واقع سازگاری با نسخه‌های قدیم مثل این است که یک فایل متنی را که با برنامه Word ۲۰۱۶ ساخته شده است، در برنامه قدیمی Word ۲۰۰۳ باز کنید، اگر بخواهیم به‌زبان ساده تر بگوییم باید گفت که، با سافت فورک یک به‌روزرسانی روی بلاک چین انجام می‌شود، اما افرادی هم که مایل به به‌روزرسانی نیستند، همچنان می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌ها نقش داشته باشند.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک به معنای تغییر در قوانین بلاک چین است که سازگار با نسخه‌های قدیمی‌تر نیست، یعنی نسخه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند در شبکه فعالیت کنند و با توجه به این موضوع برای مشارکت در شبکه، مجبور هستید تا نسخه خود را ارتقا دهید.

براساس همان مثال فایل ورد، فرض کنید که نتوانید یک فایل متنی ساخته‌شده در برنامه Word ۲۰۱۶ را در برنامه Word ۲۰۰۳ اجرا کنید، زیرا ساختار این برنامه به‌طور کلی تغییر کرده است.

هارد فورک‌ها همیشه سبب تولد یک ارز دیجیتال جدید نمی‌شوند اما در صورتی که اختلاف‌نظر وجود داشته باشد و عده کثیری از کاربران همچنان بخواهند روی نسخه قدیمی فعالیت کنند، شاهد یک بلاک چین و یک سکه جدید خواهیم بود.

بیت کوین کش تنها هارد فورک بیت کوین نیست اما بیت کوین گلد (Bitcoin Gold) هم یکی دیگر از هارد فورک‌های مشهور بیت کوین است. جالب است بدانید که بیت کوین تاکنون بیش از ۱۰۰ بار فورک شده است، اما اغلب آنها گمنام هستند.

 

  انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود