مزایا و معایب بلاک چین فلو (FLOW)

فلو (FLOW)  ساخته شرکت دپر لبز ، یک شبکه بلاک چینی لایه ۱ است که بمنظور مقیاس‌پذیری گسترده (تراکنش‌های سریع و ارزان) بدون استفاده از تکنیک‌های شاردینگ(Sharding) طراحی شده است.

در واقع این بلاک چین تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه‌ای را فراهم می‌کند که برای نرم‌افزارهای غیرمتمرکز مانند بازارهای توکن غیرمثلی و بازی‌های ویدئویی مبتنی بر بلاک چین منطقی است.

در حال حاضر شرکت دپر لبز از فلو (FLOW) برای همه پروژه‌های خود از جمله ان‌بی‌ای تاپ شات استفاده می‌کند، اما این برنامه برای توسعه‌دهندگان دیگر نیز قابل‌استفاده است.

فلو (FLOW) چگونه کار می‌کند؟

فلو (FLOW) بمنظور دستیابی به پیشرفت چشمگیر در سرعت و توان عملیاتی به چهار نوع نود(node) به‌معنای اعتبارسنج، مانند ماینرها در شبکه بیت کوین تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • نودهای کالکتور (Collector Nodes) که سبب افزایش کارایی می‌شوند.
  • نودهای اجرایی (Execution Nodes) که سرعت و مقیاس‌پذیری را ممکن می‌کنند.
  • نودهای تأیید‌کننده (Verifier Nodes) که صحت تراکنش‌ها را تضمین می‌کنند.
  • نودهای اجماع (Consensus Nodes) که تضمین‌کننده عدم‌تمرکز هستند.

این بلاک چین از یک مدل اثبات سهام استفاده می‌کند که در آن اعتبارسنج‌ها برای مشارکت در شبکه باید تعداد مشخصی از توکن‌های فلو را سهام‌گذاری کنند، اما با این حال نحوه کار اعتبارسنجی فلو در میان بلاک چین‌ها منحصربه‌فرد است.

این پلتفرم وظایف اعتبارسنجی را به چهار نوع نود جداگانه تقسیم می‌کند: اجماع، تأیید، اجرا و جمع‌آوری که هر چهار نود در اعتبارسنجی هر تراکنش مشارکت دارند.

زبان برنامه‌نویسی شبکه فلو (FLOW)چیست؟

همانطور که می دانید برای ایجاد یک قرارداد هوشمند در یک بلاک چین نیاز به استفاده از زبان برنامه‌نویسی همان شبکه داریم و بلاکچین فلو (FLOW)  نیز از زبان برنامه‌نویسی Cadence استفاده می‌کند.  

 

مزایای بلاک چین  فلو (FLOW)

قابلیت ارتقای قرارداد هوشمند: قراردادهای هوشمند زمانی که بر روی بلاکچین قرار می‌گیرند، دیگر قابل تغییر نیستند. در واقع این موضوع بمنظور افزایش اطمینان کاربران است و این عدم تغییر علاوه بر افزایش اعتماد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد، مانند عدم به‌روزرسانی برنامه‌های غیرمتمرکز. به دلیل این مشکلات بلاکچین فلو (FLOW) از یک طرح برای بروزرسانی قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.

بستری مناسب برای ایجاد NFT: با توجه به فعالیت اصلی تیم توسعه‌دهنده فلو (FLOW) این شبکه بلاکچین به مکانی برای معاملات NFT تبدیل شده است.

  • استفاده آسان برای توسعه‌دهندگان: استفاده از زبان برنامه‌نویسی Cadence سبب شده که ایجاد قرارداد هوشمند در شبکه فلو (FLOW) آسان‌تر شود.
  • تعداد تراکنش بالا: با توجه به این موضوع که بلاکچین فلو (FLOW) عمر کمتری نسبت به سایر رقبای خود دارد؛ اما تعداد تراکنش‌های انجام شده در این بلاکچین در حد قابل‌قبولی است.
  • جذب سرمایه بالا: پروژه فلو (FLOW) را می‌توان یکی از پروژه‌ها با جذب سرمایه بالا دانست، زیرا این پروژه توانسته مبلغ ۷۲۵ میلیون دلار جذب سرمایه داشته باشد. 
  • رشد TVL: پروژه فلو (FLOW) در روند نزولی یک سال گذشته عملکرد خوبی داشته و شیب رشد TVL این بلاکچین در این مدت مثبت بوده است.

 معایب شبکه  فلو (FLOW)

  • تیم متمرکز: در بخش مربوط به تیم توسعه‌دهنده در مورد مزایا و معایب متمرکز بودن تیم توسعه‌دهنده صحبت کردیم. تیم توسعه‌دهنده بلاکچین فلو (FLOW)  نیز یک تیم متمرکز است و این موضوع یکی از معایب این پروژه محسوب می‌شود.
  • یک وجهی بودن: بلاکچین فلو (FLOW) در حوزه NFT پیشرفت خوبی داشته است؛ اما در دیگر حوزه‌ها نتوانسته خوب عمل کند.  

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود