پرایوسی کوین (Privacy Coin) چیست؟

پرایوسی کوین (Privacy Coin) که به ارزهای دیجیتال حریم خصوصی یا پیگیری گریز هم مشهور هستند، توکن‌ها و کوین‌هایی محسوب می شوند که بلاک چین آنها برای حفظ حریم خصوصی و ناشناس‌بودن تراکنش‌ها و سوابق آنها طراحی شده‌اند.

جالب است بدانید که از جمله مشهورترین ارزهای این دسته‌بندی می‌شود به مونرو (XMR)، زی‌کش (ZEC) و دش (DASH) اشاره کرد.

در واقع ارزهای دیجیتال حریم‌ خصوصی محور یا «پیگیرگریز» با تکنیک‌های رمزنگاری امکان مشاهده تاریخچه تراکنش‌ها و موجودی آدرس‌ها را از بین برده‌اند. البته ذکر این نکته لازم است که ویژگی‌های حریم خصوصی در این ارزها می‌توانند متفاوت باشند. در برخی از پرایوسی کوین‌ها مانند مونرو تراکنش‌ها به‌طور پیش‌فرض مخفی هستند، اما در برخی دیگر مانند هورایزن (ZEN) افراد می‌توانند خودشان انتخاب کنند که تراکنش مخفی داشته باشند یا نه.

دلیل راه اندازی پرایوسی کوین (Privacy Coin) چه بود؟

بسیاری از متخصصان مالی معامله ارز حریم خصوصی را عاملی برای افزایش پول‌شویی آن هم در سطح کلان و بین‌المللی می‌دانند اما از سوی دیگر معامله‌گران در پاسخ به چنین انتقادی فعالیت مالی را امری کاملاً خصوصی و در حریم شخصی افراد می‌دانند که باید امنیت آن کاملاً حفظ شود.

جالب است که گروهی دیگر بر این موضوع مدعی هستند که فعالیت افراد در دنیای رمزارزها آزاد است و هیچ کس نباید محدودیتی برای معامله‌گران تعریف کند.

با توجه به این موضوع توسعه‌دهندگان باتکیه‌بر دیگر باگ‌ها و کمبودهایی که در دنیای رمزارزها دیده می‌شد، توسعه‌دهندگان، پرایوسی کوین (Privacy Coin) برای نخستین بار یعنی سال ۲۰۱۳ وارد دنیای کریپتوکارنسی کردند و کمی بعدتر یکی از بهترین پرایوسی کوین‌ها یعنی مونرو رونمایی شد.

ویژگی‌های پرایوسی کوین (Privacy Coin)

  • حفظ حریم خصوصی: از جمله اصلی‌ترین ویژگی‌های پرایوسی کوین (Privacy Coin)  یا ارزهای پیگیرگریز، تمرکز روی بحث حفظ حریم خصوصی است و هر کدام از انواع این ارزها، به شکل خاصی نسبت به حفظ حریم خصوصی کاربران اقدام می‌کنند.
  • مخفی بودن موجودی: در اغلب ارزهای پیگیرگریز، موجودی حساب‌های کاربران قابل مشاهده نیست. مثلاً در بیت کوین شما می‌توانید ببینید در هر آدرس چقدر بیت کوین وجود دارد.
  • شفافیت: یکی از ویژگی‌های پرایوسی کوین (Privacy Coin) شفافیت در عین پنهان‌کاری است! شاید این دو مفهوم باهم در تضاد باشند اما بلاک چین توانسته تا حدی این دو مورد را به یکدیگر نزدیک کند.
  • استفاده از تکنیک‌های خاص: امضاهای حلقوی، آدرس‌های مخفی، تراکنش‌های غیرقابل‌پگیری و کوین میکسینگ (Coin Mixing) از جمله تکنیک‌هایی است که پرایوسی کوین (Privacy Coin) مختلف برای جلوگیری از افشای داده‌های کاربران انجام می‌دهند.

نیم نگاهی به آینده پرایوسی کوین (Privacy Coin)

 جالب است بدانید که آینده پرایوسی کوین (Privacy Coin) در سال ۲۰۲۴ چندان جذاب نیست. فشارهای قانون‌گذاران بر این نوع از ارزهای دیجیتال به‌شدت در حال افزایش است و در حال حاضر نیز بسیاری از صرافی‌های بزرگ و مشهور این ارزهای دیجیتال را پشتیبانی نمی‌کنند، از سوی دیگر کاربرد این ارزهای دیجیتال بسیار محدود است و همین موضوع سبب می‌شود تا آینده‌ها جذاب نباشد.

ژاپن در سال ۲۰۱۸ استفاده از پرایوسی کوین (Privacy Coin) را ممنوع کرد.

استرالیا و کره جنوبی هم کمی بعد استفاده از ارزهای دیجیتال پرایوسی کوین (Privacy Coin)  را ممنوع کردند.

صرافی‌هایی مثل کراکن، بای‌بیت و هوبی نیز به دلیل قوانین جدید در کشورهای مختلف ارائه ارزهای پیگیرگریز به برخی مشتریان را محدود کردند.

همه این موارد باعث می‌شود که پرایوسی کوین (Privacy Coin) گزینه جالبی سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی نباشند.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود