ارز دیجیتال چه تفاوت و شباهتی با ارز فیات دارد؟

ارز فیات در واقع همان واحد پولی کشورها محسوب می شود و پولی بدون پشتوانه است و ارز دیجیتال نیز معادل فیزیکی ندارد و مرزی برای آن تعیین نشده است، این موضوع را می توان نقطه آغازی برای شروع مبحث تفاوت ها و شباهت ها میان ارز دیجیتال و ارز فیات دانست.

ارز فیات چیست؟

ارز فیات که آن را به عنوان پول بدون پشتوانه (Fiat Currency) نیز می شناسند، در واقع همان‌ واحد پولی کشورهاست و برخلاف باورهای رایج مردم که تصور می‌کنند پشتوانه‌ی آن طلا و نقره موجود در خزانه‌داری هر کشور است؛ پشتوانه‌ای ندارد و ارز فیات به ارز صادر شده توسط دولت‌ها گفته می‌شود که توسط یک کالای فیزیکی مانند طلا یا نقره پشتیبانی نمی‌شود، بلکه توسط مرکز صادرکننده آن پشتیبانی می‌شود.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که  اکثر ارزهای کاغذی مدرن از جمله؛ دلار آمریکا، یورو، رالت و سایر ارزهای رایج جهانی، فیات هستند.

در واقع اعتبار ارز فیات به وضعیت اقتصادی کشور مربوطه گره خورده است و میزان عرضه و تقاضا، ارزش آن را مشخص می‌کند و در دنیای ارزهای دیجیتال خرید و فروش تتر یا دیگر استیبل‌کوین‌ها در دنیای رمزارزها به آن دلیل مهم است که نقش ارزهای فیات را در این صنعت دارند.

 باید توجه داشته باشید که ارزهای فیات به‌خودی‌خود هیچ ارزشی ندارند؛ چراکه هیچ پشتوانه‌ای به‌عنوان کالای فیزیکی ندارند و در نتیجه قابل بازخرید نیستند.

مزایای استفاده از ارز فیات

  • کم هزینه است

چاپ پول‌های کاغذی بدون پشتوانه بسیار کم هزینه‌تر از ذخیره‌ی طلا است و تولید این پول‌‌ از پول‌های کالایی نیز هزینه‌ی کم‌تری دارد.

  • کمیاب نمی‌شود

پول‌های کالایی یا ذخایر طلا که در سیستم‌های استاندارد طلا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل اینکه نوعی کالا هستند؛ ممکن است در برهه‌های زمانی خاص نایاب یا کمیاب شوند، اما پول‌های فیات را می‌توان به راحتی و بدون محدودیت تولید کرد.

  • کاربردی در مبادلات بین‌المللی

باتوجه به اینکه اکثر کشورهای دنیا این پول‌ها را به رسمیت می‌شناسند و فعالیت‌های اقتصادی خود را با ارز فیات انجام می‌دهند؛ مبادلات بین‌المللی با آن‌ها آسان‌تر است.

  • انعطاف‌پذیر است

دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در مواقع خاص و در زمان بحران‌های اقتصادی می‌توانند روی ارزش پول فیات تاثیر بگذارند.

  • ذخیره آسان

 پول‌‌های کالایی یا ذخایر طلا و نقره در سیستم‌های استاندارد طلا، نیاز به مکانی امن و مطمئن برای حفظ و نگه‌داری دارند. ذخیره‌ طلا به‌عنوان پشتوانه‌ی پول ملی یک کشور (خزانه ملی) نیاز به یک سیستم پیچیده‌ی امنیتی دارد. اما پول‌های کاغذی جا و هزینه‌ی کم‌تری نسبت به این ذخایر برای حفظ و نگه‌داری نیاز دارند.

معایب استفاده از ارز فیات

  •  ایجاد تورم

به‌دلیل آن‌که این پول‌ها را می‌توان به‌صورت نامحدود چاپ و تولید کرد؛ امکان ایجاد تورم از این طریق همیشه وجود دارد.

  • پیشینه بد

چندین حکومت و دولت تا‌کنون با اتکا به ارزهای فیات و تولید بیش ‌از حد آن سرانجام به ورشکستگی اقتصادی و یا از دست دادن قدرت رسیده‌اند.

   

شباهت و تفاوت ارز دیجیتال با ارز فیات  

فیات کارنسی و کریپتوکارنسی پشتوانه فیزیکی ندارند و این تنها وجه تشابه آنان است.

توجه داشته باشید که پول فیات توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی کنترل می‌شود، ارزهای دیجیتال اصولا به دلیل یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین، ساختاری غیر متمرکز دارند.

با توجه به این  موضوع نحوه تولید این دو نوع پول نیز کاملا متفاوت است و بیت کوین، همانند بیشتر کریپتوکارنسی‌ها، یک موجودی محدود و کنترل شده دارد، اما در مقابل، بانک‌ها می‌توانند هر مقدار از ارز فیات را بدون هیچ پیش نیازی و با توجه صلاح دیدشان برای اقتصاد کشور، تولید کنند.

کاربران می توانند همواره برای خرید بیت کوین و سرمایه گذاری در این پروژه از خدمات صرافی بیت ۲۴ استفاده کنند.

رمز ارزها یا پول دیجیتالی، معادل فیزیکی ندارند و مرزی برای آن ها تعیین نشده و با توجه به این موضوع برای انجام تراکنش‌های بین‌‌المللی محدودیت‌های کمتری دارند و از سوی دیگر تراکنش‌های رمز ارزی برگشت‌ناپذیر هستند و با توجه به ماهیت رمز ارزها، دنبال کردن و پیگیری امور مالی در مقایسه با سیستم Fiat بسیار دشوارتر خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود