مردم در کانادا از چه سکه‌هایی برای داد و ستد استفاده می‌کنند؟

همانطور که می دانید از گذشته‌های دور تا به امروز اکثر جوامع برای داد و ستد و معاملات خود از سکه استفاده می کردند اما حال و این روزها که حتی ارزهای دیجیتال هم وارد روزمرگی زندگی ما شده است مردمان کانادا از که های کشور خود برای معامله استفاده می کنند اما چه سکه ای؟

 واحد پول کانادا چیست؟

همانطور که می دانید کانادا کشوری مهاجرپذیر محسوب می شود و افراد بسیاری بمنظور سفر یا اقامت عازم این کشور می شوند.

کشری که تاریخی پرفراز و نشیب را به یدک می کشد، تاریخی که روی سایر پدیده‌های مربوط به آن نیز تأثیر گذاشته که یکی از آن‌ها پول این سرزمین است. با همه این اوصاف، امروزه کشور کانادا  دارای ثبات نسبی اقتصادی است و همین امر ارزش ارز این کشور را بالا برده است.

همانطور که شاید بدانید کانادا نیز مانند بسیاری از کشورهای قاره آمریکا، دارای یکای پول رایج دلار است که در انگلیسی به آن Canadian dollar و در فرانسوی dollar canadien گفته می‌شود.

علامت اختصاصی ارز کانادا $ است و با کد CAD نشان داده می‌شود و گاهی نیز از علامت‌های CA$، Can$ یا$C برای مشخص کردن دلار کانادا از سایر ارزهایی که دلار نام دارند استفاده می شود. هر واحد پول کانادا به صد قسمت تقسیم می‌شود که سنت نام دارد و آن را با ¢ مشخص می‌کنند.

از جمله نکات مهم دلار کانادا که قابل توجه است، محبوبیت آن بین بانک‌های مرکزی به دلیل ثبات نسبی اقتصاد کانادا و جایگاه مستقل دولت این سرزمین و عدم دخالت آن در نرخ ارز است که به اعتبار این واحد پولی افزوده است.

 

سکه‌های کانادایی

سکه قدمتی دیرینه دارد و اکثر کشورها نیز در تعاملات اقتصادی خود استفاده از آن را هنوز در دستور کار خود دارند اما پس از تغییر سیستم مالی و بانکی ضرب سکه دستخوش تغییرات شد و امروزه تنها واحدهای خرد را به صورت سکه ضرب می‌کنند، پول کانادا نیز از این امر مستثنی نیست و سکه‌های سیستم اقتصادی این کشور توسط ضرابخانه سلطنتی کانادا، ضرب می‌شوند.

مردم کانادا در چرخه اقتصاد زندگی روزمره، از شش نوع سکه استفاده می‌کنند که به ترتیب دارای ارزش ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ سنت، ۱ دلار و ۲ دلار هستند. همچنین تا سال ۲۰۱۲ سکه ۱ سنتی نیز ضرب می‌شد که بدلیل کاهش ارزش و عدم صرفه انتشار آن، دولت کانادا تصمیم به جمع‌آوری آن کرد.

یکی از نکات جالب در مورد سکه‌های این کشور، نسبت نام هر سکه با ارزش آن و استفاده از نام‌های سنتی است که عبارتند از:

  • سکه ۱ سنتی: نام این سکه PENNY (پنی) است و از فولاد مس‌اندود شده ساخته می‌شده است که باتوجه به شرایط اکنون و عدم ضرب آن، رواج کم‌تری دارد.
  • سکه ۵ سنتی: این سکه با نام NICKLE (نیکل) نیز شناخته می‌شود و دلیل آن ضرب این سکه با نیکل در زمان قدیم بوده، اما اکنون این سکه از جنس فولاد است.
  • سکه ۱۰ سنتی: در زبان عامیانه dime (دایم) به معنای مقدار ده‌تایی است و از همین رو، به ده سنت کانادا DIME گفته می‌شود.
  • سکه ۲۵ سنتی: هر ۲۵ سنت یک‌چهارم دلار محسوب می‌شود و به همین دلیل است که از آن با عنوان Quarter (کوارتر) یاد می‌شود.
  • سکه ۵۰ سنتی: در بین تمام پول‌های خرد کشور کانادا، این تنها سکه‌ای است که با نام خودش شناخته می‌شود. البته برخی نیز از آن با عنوان نیم-دلار یاد می‌کنند.
  • سکه ۱ دلاری: پس از حذف اسکناس‌های یک دلاری، دولت کانادا اقدام به ضرب این نوع سکه‌ها کرد و چون در روی آن نقش پرنده غواص (Loone) وجود داشت، با نام loonie رواج یافت.
  • سکه ۲ دلاری: نام این سکه از ترکیب دو کلمه two و loonie ساخته شده است که به معنای دو لونی است و از ترکیب دو رنگ طلایی و نقره‌ای ساخته می‌شود.

اسکناس‌های کانادایی

اسکناس، بخش دیگری از پول هر کشور است، پول‌های کاغذی که به آن‌ها اسکناس گفته می‌شود و در کانادا با واژه‌های banknote، bill و در زبان عامیانه با نام lexicon شناخته می‌شوند.

چاپ اسکناس در طول قرن‌های مختلف، دستخوش قوانین و تغییرات مختلفی شده که آخرین این تغییرات به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد و در این دوره ظاهر اسکناس‌ها دچار تغییر شد و جنس طراحی آن‌ها نیز عوض شد. امروزه در این کشور اسکناس‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ دلاری در دست مردم قرار دارد.

 

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود