رشد اقتصاد در مالزی به چه صورت است؟

کشورهای آسیایی بخصوص شرق آسیا از نظر اقتصادی می توانند بستری مناسب را برای خود فراهم کنند، بخصوص کشورهای قدیمی که از همان ابتدا کار و بارشان سکه بوده است و سطح تجارت بالایی داشتند، در این میان مالزی نیز از جمله کشورهایی است که می توان آن را دارای رشد اقتصادی دانست.

 مالزی؛ کشوری پر رونق در جنوب شرق آسیا

همانطور‌ که می دانید مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا است که پایتخت آن کوالا لامپور است.

جالب است بدانید که شبه جزیره مالایی و آسیای جنوب شرقی، همواره مرکزی برای تجارت محسوب می‌شده است و اقلام مختلفی همانند  چینی‌آلات و چاشنی‌ها، حتی پیش از آنکه سلطان‌نشین مالاکا و سنگاپور به این شهرت برسند، فعالانه تجارت می‌شده‌ است.

ذخایر فراوانی در سده هفدهم، از قلع در چند ایالات مالایایی کشف شد و پس از آن، همان‌طور که امپراتوری بریتانیا بر مالایا چیره شدند، درختان کائوچو و خرمای روغنی برای مقاصد بازرگانی عرضه شدند.

گفته می‌شود در طول این دوران، مالایا به بزرگ‌ترین تولیدکننده عمده قلع، کائوچو و خرمای روغنی تبدیل شد و همزمان با این که مالایا به سوی کسب استقلال خود حرکت می‌کرد، دولت به اجرای برنامه‌های پنج‌ساله خود پرداخته است.

 در آن دوران برنامه پنج‌ساله اول کشور در سال ۱۹۵۵ آغاز شد و  در نهایت با تأسیس مالزی، این برنامه‌ها بازنگری و تکرار شدند و در نهایت نخستین برنامه مالزی در سال ۱۹۶۵ آغاز شد. در دهه ۱۹۷۰، مالزی به تقلید از رویه چهار قدرت اقتصادی اصلی آسیا پرداخت و از وابستگی به استخراج معادن و کشاورزی به اقتصادی صنعتی تغییر هویت داد.

 پس از آن با سرمایه‌گذاری ژاپن، در طول چند سال صنایع سنگین نیز در این کشور شکوفا شد، و بتدریج صادرات مالزی به موتور اولیه رشد کشور تبدیل شدند.

طی سالیان مالزی پیوسته به رشد بیش از ۷ درصد در تولید ناخالص ملی در کنار تورمی پایین در دهه‌های ۱۹۸۰و۱۹۹۰ دست پیدا کرد و در  این‌ دوره بود که، دولت تلاش کرد تا با سیاست اقتصادی جدید (مالزی) (ان‌ای‌پی) پس از حادثه شورش نژادی ۱۳ مه ۱۹۶۹ فقر را در این کشور ریشه‌کن کند.

 امروز مالزی پس از حدوداً ۱۴ سال پیشرفت بسیاری کرده است، بطوری که‌ می‌توان گفت به عنوان یک کشور در حال توسعه شناخته می‌شود.

 

 واحد پول مالزی چیست؟

رینگیت، واحد پول کشور مالزی است و هر رینگیت معادل ۰٫۲۳۶ دلار آمریکا است.

 توسعه و مهاجرت در مالزی

 از جمله مواردی که می‌تواند به اقتصاد یک‌ کشور کمک کند و سبب قدرتمندی آن شود، مهاجرت و گردشگری است که به جرات می‌توان گفت مالزی چند سال اخیر در این زمینه پیشرفت‌ بسیاری کرده است و دولت این کشور برای بالاتر آمدن درآمد سرانه پیشنهاد داده که مرزهای این کشور به‌روی مهاجرانی از چین، هند، عربستان، اندونزی و… باز شود.

از سوی دیگر مالزی موضوع نفت و تاثیر آن بر اقتصاد را نیز نادیده نگرفته است و بر پیشرفت در حوزه برداشت نفت و فروش آن نیز تمرکز کرده است.

اقتصاد مالزی

امروزه مالزی یکی از پُر رونق‌ترین اقتصادهای جهان بوده و شهروندانش با در اختیار داشتن بهترین استاندارد‌ها، زندگی راحتی در مقایسه با سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا دارند. از دهه 1970، مالزی بر تولید کالا برای صادرات و کاهش وابستگی به واردات متمرکز شده و این موضوع منجر به افزایش قابل توجه تولید در مالزی گشت. رشد سریع اقتصاد صادرات‌محور مالزی، عامل شرایط اقتصادی مطلوبی است که مردم از آن برخوردار هستند.

رشد اقتصاد در مالزی

با توجه به مبحثی که درباره اقتصاد و رشد اقتصادی مالزی توضیح داده شد می توان گفت که، مالزی یکی از کشورهایی است که در دهه‌های گذشته توانسته رشد و توسعه قابل توجهی را در بخش اقتصادی خود کسب کند.

این کشور نیز مانند هر کشور دیگری مشکلات و محدودیت هایی را تجربه کرده است اما با وجود محدودیت‌هایی که در حوزه منابع طبیعی دارد، با استفاده از سرمایه‌گذاری هوشمندانه و تمرکز بر بخش‌های صنعتی، خدماتی و گردشگری، توانسته است عملکرد قابل توجهی را از خود نشان دهد.

براساس آمار و گزارش‌های منتشر شده اقتصاد مالزی در سال ۲۰۲۱،  با رشد ۵٫۸ درصدی در مقایسه با سال قبل، به عنوان یکی از کشورهایی که توانسته‌ از اثرات منفی کرونا که تقریبا بر تمام جهان تاثیر گذاشت، فاصله بگیرند، شناخته شده است و این رشد در بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی صورت گرفته است.

در واقع برای توضیح بیشتر می‌توان اینطور گفت که اقتصاد مالزی در دهه‌های چهل و پنجاه سال قبل، بر پایه کشاورزی و صنعت خرد بنا شده بود. اما با توسعه بخش خدمات و بخش صنعتی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، این کشور توانست رشد قابل توجهی را تجربه کند.

بهره‌وری نیروی کار مالزی از طریق استفاده بهینه از منابع انسانی، برنامه‌ریزی سیاسی موفق و حمایت دولتی از بخش خصوصی، به افزایش روند رشد اقتصادی کشور کمک کرده است.

  بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود