نگاهی کوتاه به اقتصاد کشور تانزانیا

تانزانیا، کشوری است در خاور آفریقا و از سوی خاور به اقیانوس هند محدود می‌شود.

نام تانزانیا واژه‌ای مرکب از تانگانیکا و زنگبار است.

 در واقع این دو کشور در سال ۱۹۶۴ با یکدیگر متحد و جمهوری تانزانیا را شکل دادند.

 تانزانیا از جمله فقیرترین کشورهای جهان است که از نظر اقتصادی با توجه به ساختار زمین شناسی و وضعیت آب و هوایی شدیدا وابسته به کشاورزی است و علیرغم تامین نیمی از درآمد داخلی، صادرات و نیروهای کار، تنها کمی بیش از 4% زمینهای این کشور زیر کشت است.

 صنایع این کشور نیز به طور سنتی تحت تاثیر تولیدات کشاورزی به صورت تولید صنایع  سبک شکل گرفته اند و بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و اهدا کنندگان برنامه هایی را به منظور توسعه و کاهش فقر در این کشور همه ساله اجرا می کنند.

سال‌های متمادی اجرای ناموفق سیاست‌های «سوسیالیسم آفریقایی»، همچون احداث اجباری مزارع اشتراکی، این کشور را یکی از فقیرترین، توسعه‌نیافته‌ترین و وابسته‌ترین کشورهای جهان ساخت اما فرایند اصلاحات تدریجی در کشور از میانه دههٔ ۱۹۸۰ آغاز شده‌است.

باید بدانید که اقتصاد تانزانیا بر پایه کشاورزی، که بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی، حدود ۸۵٪ صادرات و ۸۰٪ نیروی کار را تشکیل می‌دهد، استوار است اما با توجه به شرایط آب‌وهوایی و ناهمواری‌ها سبب شده تا فقط ۴٪ از خاک کشور به کشاورزی اختصاص پیدا کند.

از جمله محصولات مهم کشاورزی در تانزانیا قهوه، پنبه، چای، توتون و بادام هندی است.

قهوه و پنبه و نوعی کنف به نام سیسال در تانگانیکا و نارگیل و گرد میخک در جزایر زنگبار و پمبا کشت می‌شود.

می‌توان گفت تانزانیا از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ماهی در شرق آفریقا محسوب و ماهی از سواحل دریا و آب‌های داخلی، به ویژه دریاچه‌های ویکتوریا و تانگانیکا و نیاسا، صید می‌شود.

تانزانیا دارای منابع معدنی فراوانی همانند طلا، الماس، فسفات، زغال سنگ، آهن، اورانیوم، نیکل، کروم، پلاتین و قلع است و با توجه به این موضوع استخراج و صادرات گاز طبیعی هم در دههٔ اخیر آغاز شده‌است.

تانزانیا سومین تولیدکننده طلا در آفریقا پس از آفریقای جنوبی و غنا محسوب می‌شود و توسعه نیافتگی کشور باعث کندی میزان بهره‌برداری از معادن شده‌است.

بخش صنعت این کشور عمدتاً محدود به فرآوری محصولات کشاورزی و تولید کالاهای مصرفی است.

از سوی دیگر صنعت گردشگری نیز بخش مهمی در اقتصاد تانزانیا را در برمی‌گیرد.

این کشور دارای دو پارک طبیعی سرنگتی و نگورونگورو است که شهرت جهانی دارند.

خشکسالی در سال‌های آغازین سدهٔ بیست‌ویکم تولید الکتریسیته در این کشور را بسیار کاهش داد، چراکه حدود ۶۰٪ برق تانزانیا توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین می‌شود

 

نکته دیگر اینکه واحد پول تانزانیا شلینگ است.

براساس سیاست بلند مدت اقتصادی تصویب شده در سال 2005 به دنبال رشد تولیدات صنعتی و توسعه پایدار در ارتباط با معادن بخصوص طلا است، در واقع تغییرات قانونی صورت گرفته طی این دوره باعث کمک  به رشد بخش خصوصی و رشد سرمایه گذاری و افزایش ورود کمک‌های خارجی به این کشور شده است و پیگیری سیاستهای اقتصاد کلان  باعث کمک واقعی به رشد تولید داخلی GDP  به میزان 7% و به مقدار 49/43 بیلیون دلار در سال 2007 شد.

واحد پول تانزانیا

واحد پول تانزانیا شیلینگ ( Tanzanian shilling) است که با کد ایزوی TZS، یکای پول رایج در کشور تانزانیا شناخته می شود.

مسئولیت کنترل این یکای پول بر عهدهٔ بانک تانزانیا قرار دارد و هر شیلینگ به صد سنت به سواحلی (Senti) بخش می‌شود.


بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود