دانستنی‌های ساختمانی!

از ساختمان‌های خشتی و گلی و نوع ساخت آن‌ها چه می‌دانید؟

 شاید اگر دقتی به ساختمان و سازه های مختلف کرده باشید و خشتی و گلی را در شهرها و امکان مختلف دیده باشید و یا حتی خودتان مدتی را در این نوع سازه اقامت کرده باشید، می دانید که اسکلت اصلی این نوع ساختمان‌ ها از خشت خام و گل است که مقاومت بالایی ندارند و اغلب ساختمان های قدیمی از این مصالح استفاده شده اند.

تعداد طبقات این نوع ساختمان حداکثر می تواند یک طبقه باشد؛ که این امر بمنظور امنیت ساختمان و مقاومت آن است.

اصولا ساختمان‌ های خشتی بدون کلاف، نمی توانند یکپارچگی خود را در برابر حرکت‌های جانبی ناشی از زلزله حفظ کنند و با توجه به این موضوع احداث چنین ساختمان‌هایی توصیه نمی‌شود.

ساخت این نوع ساختمان‌ها در مناطق با خطر نسبی زیاد و خیلی‌زیاد ممنوع است و بطور معمول اگر کسی هم بخواهد چنین ساختمانی را در این شرایط بسازد باید اصول و مقرراتی خاص را رعات کند که حتی این موضوع نیز با توجه به عمر بنا و اجزای ساختمان و یکپارچگی ساختمان و .... کار عاقلانه ای نیست.

در کل با تاکید فراوان می توان به این نکته رسید که ساختمان خشتی و گلی مقاومت کمی دارند.

 

محدوده کاربرد ساختمان‌های خشتی و گلی

بطور معمول ساختمان‌ های خشتی و گلی در نواحی دور‌دست ساخته می‌شوند. به‌طوری‌که فراهم آوردن مصالح، تجهیزات و نیروی‌انسانی ماهر، در آن‌جا مشکل است، در واقع احداث این ساختمان‌ها با حداکثر یک طبقه بالای زیر‌زمین، یا دو طبقه با در نظر‌گرفتن یک طبقه زیرزمین مجاز است.حداکثر ارتفاع طبقات به ۸ برابر ضخامت دیوار باربر یا ۳/۵ متر هر‌کدام‌که کوچکتر باشد، محدود است.

ساختگاه ساختمان‌های خشتی و گلی

احداث ساختمان‌ های خشتی و گلی بر‌روی زمین‌های ناپایدار یا در معرض سیل، مجاز نیست توجه داشته باشید که منظور از زمین ناپایدار زمینی است که احتمال وقوع پدیده‌هایی مانند آبگونگی، نشست زیاد، سنگ ریزش و زمین‌لغزش در آن وجود داشته‌باشد یا این‌که زمین متشکل از خاک رس حساس باشد.

مصالح مورد استفاده برای اجرای ساختمان‌ های خشتی و گلی در این مناطق عبارت‌است‌از خشت، چوب و انواع ملات‌ها (گل و کاهگل، گل‌آهک، ماسه‌آهک و ماسه‌سیمان) و مصالح تقویت‌کننده که باید مطابق مقرراتی باشد.

طرح و اجرای بناهای خشتی

 اجزای اصلی ساختمان‌ های خشتی و گلی عبارتند از شالوده، کرسی‌چینی، دیوارهای باربر و غیر‌باربر و سقف.

این اجزا باید چنان اجرا شوند که هر‌یک پایداری موضعی خود را حفظ‌کرده و اتصال آن‌ها به یکدیگر پایداری کلی ساختمان‌ های خشتی و گلی را حفظ کند.

با‌توجه‌به اثر نیروهای ناشی از زلزله، پایداری کلی ساختمان منوط به انتقال صحیح نیروهای زلزله به شالوده است و بدین منظور علاوه‌بر اجزای اصلی فوق، در اطراف بازشوهای بزرگ باید کلاف‌های افقی و قائم نیز تعبیه شوند.

 الزامات عمومی بناهای خشتی و گلی

 رعایت محدودیت‌های زیر در پلان ساختمان‌ های خشتی و گلی الزامی است:

  •  طول ساختمان از دو برابر عرض آن یا ۲۵ متر بیشتر نباشد.
  • نسبت به دو محور اصلی قرینه باشد.
  • پیشامدگی و پسرفتگی در پلان نداشته باشد.
  • در صورت تجاوز از هر یک از بندهای فوق باید با استفاده از درز انقطاع، ساختمان را به چند ساختمان کوچکتر که با شرایط فوق سازگار باشند، تقسیم کرد. حداقل عرض درز انقطاع ۴ سانتی‌متر است.
  • باید از ایجاد اختلاف سطح در یک طبقه ساختمان پرهیز شود. در صورت وجود اختلاف سطح، دو قسمت ساختمان باید توسط درز انقطاع از یکدیگر جدا شوند.

بیشتر بخوانید:

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود