معرفی تزوس (Tezos)

تزوس (Tezos) در واقع یک بلاک چین همانند بیت کوین و اتریوم است و کوین آن یعنی XTZ نیز یک ارز دیجیتال مانند BTC و اتر است.

بلاک چین تزوس (Tezos)  مثل اتریوم از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) پشتیبانی می‌کند اما با این تفاوت که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و مقیاس‌پذیرتر از اتریوم است.

در واقع تزوس (Tezos) خود را به‌عنوان اولین پلتفرم خوداصلاحگر بین ارزهای دیجیتال معرفی کرده است.

پلتفرم قراردادهای هوشمند تزوس مشابه اتریوم است و امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد. تزوس (Tezos) از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. شرکت‌کنندگان در بلاک چین تزوس (Tezos) یا همان سهام‌داران، می‌توانند روی تغییراتی که می‌خواهند رأی دهند تا درباره طرح‌های پیشنهادی یک توافق جمعی در شبکه حاصل شود.

تزوس (Tezos) چگونه کار می‌کند؟

طراحی بلاک چین تزوس (Tezos) با دیگر بلاک چین‌های اکوسیستم ارزهای دیجیتال متفاوت است، در واقع پلتفرم تزوس (XTZ) از سه پروتکل متفاوت در زیرساخت بلاک چینی خود استفاده می‌کند. این سه پروتکل به شکل زیر هستند:

  • پروتکل شبکه (Network Protocol)

این پروتکل وظیفه مشخص کردن و ساختن بلاک‌ها را به عهده دارد و آن‌ها را به بلاک چین اصلی تزوس (Tezos) انتقال می‌دهد. هر تراکنشی که نهایی شود از طریق پروتکل شبکه یا نتورک پروتکل ثبت می‌شود. به طور خلاصه پروتکل شبکه به نودها امکان می‌دهد تا کل بلاک چین را دانلود کنند و از وضعیت آن اطلاع کسب کنند، کاربران را به شبکه اصلی متصل می‌کند و تراکنش‌های نهایی را به بلاک چین می‌برد.

  • پروتکل تراکنش‌ (Transaction Protocol)

این پروتکل اعتبار تراکنش‌ها را می‌سنجد و آن‌ها را مدیریت می‌کند. «پروتکل تراکنش» تاریخچه تمام تراکنش‌ها و اطلاعات بلاک چین را دربردارد و معاملات همتا به همتا و فعالیت درون بلاک چین را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کند.

  • پروتکل اجماع (Consensus Protocol)

تزوس (Tezos) از مکانیزم اجماع اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) استفاده می‌کند. پروتکل اجماع به پلتفرم تزوس امکان می‌دهد تا در مورد فعالیت‌ها و تراکنش‌های بلاک چین به اجماع برسند. در این لایه تمام تصمیمات مربوط به اصلاح بلاک چین،اضافه کردن امکانات تازه یا ارتقای آن به رای گذاشته می‌شوند. کاربرانی که توکن XTZ را استیک کرده‌اند، می‌توانند در مورد این تصمیمات تازه رای دهند.

 پوسته شبکه یا نتورک شِل (network shell) جایی است که تمام این پروتکل‌ها به هم اتصال پیدا می‌کنند. به نتورک شِل، «پروتکل بلاک چین» هم می‌گویند. پروتکل بلاک چین تراکنش‌ها و پروتکل اجماع را هماهنگ می‌کند تا تراکنش‌های تازه وارد بلاک چین شوند. تمام اصلاحات و آپدیت‌های شبکه نیز در این پروتکل ثبت می‌شوند. قابلیت شبکه تزوس (Tezos) برای ارتقای اتوماتیک خود به این پروتکل مربوط است و تغییرات ثبت شده در این پروتکل، در تمام شبکه اعمال می‌شوند.

ارز دیجیتال تزوس (Tezos) با زبان برنامه‌نویسی OCaml نوشته شده است. این زبان برنامه‌نویسی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا سه لایه را در بلاک چین مشخص کنند. اولین لایه مربوط به بلاک‌هاست، دومین لایه به پروتکل‌ها مربوط می‌شود و در سومین لایه تراکنش ها قرار دارند. تمام تغییراتی که در بلاک چین تزوس (Tezos) به وجود می‌آید با توجه به این دسته‌بندی اعمال می‌شود.

 مزایا و معایب تزوس (Tezos)

شبکه‌ تزوس (Tezos) با طراحی خاصی که دارد، مزیت‌های زیر را می‌تواند به کاربران خود ارائه دهد:

  • استفاده از نوع خاصی از الگوریتم اجماع PoS که سبب شده تا توان پردازشی کمی برای شرکت در امور شبکه مورد نیاز باشد.
  • نودهای شبکه می‌توانند با استیک مقداری ارز XTZ در فرایند اجماع شرکت کنند و ضمن کمک به ثبات و امنیت شبکه، پاداش هم دریافت کنند.
  • توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، برنامه‌های کاربردی را روی تزوس پیاده‌سازی کنند. زبان برنامه‌نویسی مخصوص قراردادهای هوشمند این شبکه، مایکلسون، عملیات تأیید و پردازش‌ها را بسیار تسهیل می‌بخشد و می‌توان از آن حتی در زمینه‌های خاصی مثل هوافضا و فناوری هسته‌ای بهره برد.
  • ویژگی امنیت بالا و خوداصلاح‌شونده بودن تزوس (Tezos) باعث می‌شود در پروژه‌های بزرگ و حساس بتوان از آن استفاده کرد.

اما اگر بخواهیم نگاهی به نقاط ضعف یا معایب تزوس (Tezos) بیندازیم، می‌توان گفت که:

  • یکی از معایب تزوس (Tezos) تأخیر در انجام فرایند اهدای توکن‌هاست که باعث می‌شود خیلی از کاربرها به موقع نتوانند از آن‌ها استفاده کنند.
  • با وجود ارزشمندی و سود قابل قبول مشارکت در شبکه تزوس (Tezos) ، تمایل بیشتر کاربرها به شبکه‌های بیت کوین و اتریوم و سایر پروژه‌ها معطوف است و کمبود تبلیغات در این زمینه احساس می‌شود.
  • توسعه‌دهنده‌های بلاک چین، تزوس (Tezos) را به چشم یک شبکه نابالغ نگاه می‌کنند و نمی‌توانند کارمزد تراکنش‌ها و سرعت پردازش آن را به‌طور دقیق در آینده حساب کنند و منتظرند تا این شبکه به مقبولیت بیشتری برسد.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود