نهنگ‌های ارز دیجیتال دقیقا چه می‌کنند؟

شاید این جمله که نهنگ ها وارد عمل شدند در بازار ارزهای دیجیتال به گوشتان آشنا باشد، اما آیا می دانید نهنگ ها چه هستند و چه هدفی را دنبال می کنند و یا اصلا از شدت تاثیرگذاری اقدامات آن ها بر فعالیت بازار اطلاع دارید؟

در ادامه به صورت خلاصه به این پرسش ها پاسخ می دهیم:

نهنگ ارز دیجیتال به چه معناست؟

نهنگ های ارز دیجیتال در واقع بزرگترین بازیکنان بازار کریپتو محسوب می شوند و اگر بخواهیم به معنی اصطلاح نهنگ بیت کوین بپردازیم باید بگوییم که این اصطلاح یعنی فردی که بالای 1000 واحد BTC داشته باشد و گاهی اوقات اینطور  نیست.

اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید اینطور بگوییم که اصطلاح نهنگ یا Whale، برای توصیف یک فرد یا سازمان دارنده مقدار بالایی از یک ارز دیجیتال خاص به‌کار می‌رود.

بعنوان مثال یک وال BTC با استخراج یا خرید بیت کوین به تعداد زیاد، مقدار قابل توجهی از این رمز ارز در اختیار دارد.

یک نهنگ بیت کوین چه ویژگی دارد؟

طبق آنچه که تشریح کردیم نهنگ به صورت «فردی که با داشتن مقدار کافی از یک ارز، از طریق خرید یا فروش در حجم بالا قدرت تاثیرگذاری زیادی روی قیمت‌های بازار را دارد» تعریف می‌شود و با اینکه عموما به یک فرد ثروتمند نهنگ گفته می‌شود، اما این اصطلاح برای توصیف یک موسسه یا سازمان دارای مقدار بالایی از ارزهای دیجیتال و قدرت اثرگذاری در بازارهای کریپتو نیز به‌کار می‌رود.

در فضای کریپتو، نمونه‌هایی از نهنگ های ارز دیجیتال بیت کوین شامل شرکت پنترا کپیتال (Pantera Capital)، فورترس اینوستمنت گروپ (Fortress Investment Group)، بیتکوین اینوستمنتس تراست (Bitcoin Investments Trust)، باینری فایننشال (Binary Financial)، گلوبال ادوایزرز بیت کوین اینوستمنت فاند (Global Advisors Investment Fund) و فالکون گلوبال کپیتال (Falcon Global Capital) وجود دارند اما در عمل، از آنجایی که سفارشات بزرگ نهنگ های بیت کوین سبب تاثیرگذاری بسیار شدید بر حجم معاملات موجود در دفتر سفارشات می‌شود، این افراد بطور معمول در بازارهای مرسوم رمز ارزی معامله نمی‌کنند.

اما در نقطه مقابل این بازیکنان بزرگ در خارج از دفاتر صرافی‌ها که به معاملات فرابورس یا خارج بازار (Over The Counter) شناخته می‌شوند، می‌پردازند.

 

 نحوه تاثیرگذاری نهنگ‌ ارز دیجیتال

 آنچه که مشخص است، این موضوع است که یک یا چند نهنگ به تنهایی می‌توانند با ایجاد فشار خرید و فروش، نرخ بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث پامپ و دامپ قیمت در  بازار رمزارزها شوند.

بازار هدف نهنگ ارز دیجیتال

امروزه با توجه به افزایش محبوبیت و پذیرش رمزارزها، ردپای فعالیت نهنگ‌ها در این بازار بیش از پیش قابل لمس و مشاهده است و از سوی دیگر با توجه به رشد قابل ملاحظه بهای بیت کوین و اتریوم و اینکه عموم سرمایه‌گذاری‌ها بر روی این دو رمزارز محبوب انجام می‌شود، نهنگ‌ها فرصت را غنیمت شمرده و در این بازارها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

علاوه بر بازارهای شناخته شده مانند بیت کوین، بازارهای خُرد بسیاری نیزدر حال پیدایش است؛ رمزارزهایی جدید با قیمت‌های ارزان‌تر که بازار هدف مناسبی برای اکثر سرمایه‌گذاران است.

با توجه به این موضوع نهنگ‌ها از این فرصت استفاده کرده و پس از بررسی‌های فراوان و به اصطلاح زیر ذره‌بین قرار دادن یک ارز جدید، اقدام به سرمایه‌گذاری روی آن می‌کنند.

از جمله مزایای بازارهای خُرد برای یک نهنگ ارز دیجیتال این است که با توجه به ارزش بازار پایین این ارزها، او به سادگی می‌تواند تغییرات دلخواه خود را ایجاد کند.

  بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/


نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود