لونا کلاسیک (LUNC) را چقدر می شناسید؟

لونا کلاسیک که با نماد (LUNC) معرفی می شود توکن بومی بلاک چین ترا (Terra) است که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده است.

در واقع جامعه ترا در جریان سقوط استیبل کوین UST در مه ۲۰۲۲ تصمیم گرفت یک بلاک چین جدید ایجاد کند که ترا ۲ (Terra ۲.۰) نام گرفت و پس از آن، توکن اولیه لونا (LUNA) به لونا کلاسیک ری‌برند شد.

هدف شرکت ترا لبز (Terra Labs) که هردوی این کوین‌ها را توسعه داده این است که همه پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های شبکه قبلی به شبکه جدید منتقل شوند، اما در حال حاضر که در سال ۲۰۲۴ هستیم، هنوز آینده شبکه اصلی ترا در ابهام قرار دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که در زمان تهیه این گزارش هر واحد LUNC با قیمت ۰.۰۰۰۱ معامله می‌شود و این در حالی است که توکن LUNA قیمت نزدیک ۱۲۰ دلار را هم تجربه کرده بود و به فهرست ۱۰ ارز برتر CoinMarketCap راه پیدا کرده بود.

نگاهی به شبکه ترا (Terra) و ارز دیجیتال لونا و UST

ترا (Terra) در سال ۲۰۱۸ توسط دو کوان (Do Kwon) و دنیل شین (Daniel Shin) تأسیس شد و مین‌نت خود را در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد.

در واقع هدف کوان و شین از ساخت شبکه ترا این بود که به کاربران ثبات ارزهای فیات را در قالب ارزهای دیجیتال ارائه دهند و در عین حال از قدرت تکنولوژی بلاک چین برای تراکنش‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه استفاده کنند.

این دو بنیان‌گذار همچنین هدف گسترش پذیرش بلاک چین را در میان عموم داشتند. شرکت ترا الاینس (Terra Alliance) از شبکه ترا پشتیبانی می‌کند.

بلاک چین ترا در آن زمان شامل دو بخش مهم بود:

  1. استیبل کوین UST
  2. ارز دیجیتال لونا (LUNA)

زمانی ترا (Terra) یک اکوسیستم ارز دیجیتال ۴۰ میلیارد دلاری بود که در ماه مه ۲۰۲۲، در یکی از بزرگ‌ترین فروپاشی‌های تاریخ کریپتو سقوط کرد و پیامدهای مخرب بسیاری برای دیگر پروژه‌های ارز دیجیتال را به همراه داشت.

پس از سقوط ترا و نابودی ارزش بازار میلیاردی آن طی مدتی کوتاه، بسیاری از ارزهای دیجیتال افت قیمت شدیدی تجربه کردند، برخی از پروژه‌های فعال نیز در پی سقوط ترا ضرر کرده یا ورشکست شدند و بازار وارد یک زمستان کریپتویی طولانی‌مدت شد.

در آن زمان ارزش توکن UST، که زمانی بزرگ‌ترین استیبل کوین الگوریتمی بود و توکن دوقلوی آن لونا، که قرار بود قیمت استیبل کوین UST را تثبیت کند، در عرض یک هفته تقریباً به صفر رسید.

جالب است بدانید که، پیش از فروپاشی، هر دو ارز دیجیتال UST و لونا جز ارزهای برتر بودند و سقوط آنها سبب شد اعتماد بسیاری به ارزهای دیجیتال متزلزل شده یا به کلی از بین برود. در طول این بحران بلاک چین ترا دو بار به کلی متوقف شد.

 تاریخچه شبکه ترا

شبکه ترا توسط آزمایشگاه‌های Terraform مستقر در کره جنوبی که در سال ۲۰۱۸ توسط دو کوون و دانیل شین (Daniel Shin) تأسیس شد، توسعه یافته است. Do Kwon قبلاً توسط مایکروسافت و اپل استخدام شده بود و یک استارت‌آپ به نام Anyfi را تأسیس کرد که راه‌حل‌های شبکه غیرمتمرکز را ارائه می‌داد.

شین مؤسس و مدیرعامل شرکت فناوری پرداخت آسیایی Chai – شریک Terra – و یکی از بنیان‌گذاران شرکت تجارت الکترونیک کره‌ای TMON بود که به‌عنوان Ticket Monster نیز شناخته می‌شود.

ارز لونا (LUNA) چیست؟

همان‌طور که گفتیم، شبکه ترا دارای 2 ارز دیجیتال بومی است که لونا یکی از آن‌هاست. لونا (LUNA) به‌عنوان رمزارز و توکن اصلی این شبکه شناخته می‌شود.

هدف اصلی بنیان‌گذاران این پروژه، انتشار سیستم پرداخت همتا به همتا بود؛ سیستمی کاملا شبیه به آنچه که بیت کوین در ابتدا قرار بود بسازد. Terra بمنظور دستیابی به این هدف، سیستمی از استیبل کوین‌ها را به کار می‌گیرد، به این معنا که ارزهای دیجیتالی که ارزش آن‌ها ارتباط نزدیکی با دارایی‌های متداول، مانند پول فیات یا کالاها دارد.

همانطور که می دانید UST از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها محسوب می شود و قیمت دلار آمریکا را دنبال می‌کند و با توجه به این موضوع هر توکن UST حدود ۱ دلار قیمت دارد. پیوند با دلار با استفاده از رمزارز دیگر اکوسیستم، یعنی استیبل کوین LUNA، به دست می‌آید؛ ارز دیجیتال لونا نقش اصلی را در حفظ قیمت Terra ایفا کرده و برای کاهش نوسانات بازار استفاده می‌شود.

نکته ای که باید در این میان به آن توجه داشته باشید این است که، این ارز دیجیتال به طرق مختلفی در شبکه استفاده شده و نقش مهمی در مدیریت، امنیت و پایداری ارزها در این شبکه ایفا می‌کند.

از سوی دیگر وجود این ارز دیجیتال برای امنیت شبکه بسیار اهمیت دارد.

 این ارز دیجیتال توسط حامیان شبکه و از طریق استخراج معاملات معتبر و حل برخی مسائل رمزنگاری حاصل می شود و با توجه به این موضوع امنیت کل شبکه تضمین می‌شود.

اما توجه کنید که از طرفی، ارز لونا می‌تواند در معاملات، تبادلات مالی و به‌عنوان ابزاری برای خرید کالا و خدمات از فروشگاه‌های آنلاین مورداستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود