آیا ارز دییم (Diem) یک پروژه شکست خورده است؟/ تفاوت رمز ارز فیسبوک با سایر رمز ارزها

دییم (Diem)  در واقع یک سیستم پرداخت مبتنی بر فناوری بلاک چین و یک ارز دیجیتال باپشتوانه (استیبل کوین) محسوب می شود.

شرکت فیس‌بوک (با نام جدید متا) پشت این پروژه عظیم قرار دارد که طبق ادعاها، به چند میلیارد نفر در سراسر جهان خدمات خواهد داد.

لیبرا (Libra) نام قبلی دییم است. با توجه به حواشی این پروژه با نام لیبرا، شرکت فیس‌بوک در اول دسامبر ۲۰۲۰ تغییر نام آن به دییم (Diem) را اعلام کرد تا بتواند کمی از فشارها بکاهد.

بسیاری ارز دییم (Diem)  را یک پروژه شکست خورده می دانند اما جالب است بدانید که دلیل شکست آن، دخالت فیسبوک و دیگر سازمان‌های بزرگ بوده است.

زیرا به دولت‌ها (اعم از ایالات متحده آمریکا، سازمان‌های خارجی و نهادهای نظارتی) اجازه داده است تا به بهانه‌ی پول‌شویی، خطر حریم خصوصی کاربران، دور زدن کنترل سرمایه و سایر ریسک‌های مالی‌، نسبت به آن احساس عدم اطمینان و نگرانی داشته باشند و پروژه را بارها به تعویق بیندازند و در نهایت پروژه‌ی لیبرا پیش از آنکه به صورت جدی اجرایی شود، با شکست مواجه شد.

اما توجه داشته باشید که فیسبوک در حال حاضر بر روی پروژه متاورس خود کار می‌کند و باید دید که آیا این بار رویای مارک زاکربرگ محقق خواهد شد یا خیر.

اما اگر بخواهیم به پروژه رمز ارز دییم (Diem) بپردازیم باید اینطور بگوییم که این پروژه در سال 2019 توسط غول حوزه فناوری Facebook معرفی شد.

در واقع هدف اولیه فیسبوک طراحی و پیاده‌سازی یک سیستم پرداخت دیجیتال با اصول و مفاهیم موجود در اقتصاد غیرمتمرکز و در تناظر با ابزارهای مالی دیگری چون بیت‌کوین بود.آنچه فیسبوک Libra نامیده بود .

یک حرکت جاه‌طلبانه در تسخیر مسیرهای پرداخت و تغییر رویه‌های معمول، مانند پرداخت با کارت‌های اعتباری، با شیوه‌ای دیجیتال و بر بستر بلاک‌چین که چند ماه بعد از معرفی پروژه اسم آن به Diem تغییر یافت و استیبل‌کوین الحاقی پیش‌فرض آن با سیلی از اخطاریه‌ها و پیگیری‌های قانونی مواجه شد.

باید بدانید که این پروژه هرگز عمومی نشد و دلیل اصلی آن مشکلی بود که در تعریف ساختار کنترلی رمز ارز وجود داشت.

در واقع رمز ارز فیسبوک اگرچه ساختاری مشابه بلاک‌ چین داشت ، اما هرگز غیرمتمرکز نبود و قرار بود گروهی تحت عنوان Validators بر عملکرد آن و تراکنش‌هایش نظارت کنند و همین تعریف و ساختار کنترلی بود که پیگیری‌های قانونی، عدم تمایل جمعی و درنهایت عقب‌نشینی فیسبوک از پروژه را منجر شدند.

نگاهی به تفاوت‌های اصلی رمز ارز فیسبوک با سایر رمز ارزها

 بطور کلی تفاوت اصلی در استیبل‌ کوین بودن آن و ارزش متناظر با دارایی پوششی آن است.

به این معنا که رمز ارز فیسبوک ارزش ذاتی ندارد، بلکه اتصال توکن‌های آن به دارایی‌های فیزیکی و سهام بود که قرار بود به آن‌ بهای مالی بدهد و دوم اینکه، دییم (Diem) نه شبیه توکن‌های معمول بود که بر روی سایر بلاک‌ چین‌ها تعریف شود، نه رمزارز بومی یک بلاک‌چین خاص بود.

در واقع اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم دییم (Diem)  یک مفهوم بود که بر بستر یک پایگاه‌ داده رمزگذاری‌شده اما شبه‌متمرکز خلق شده بود و با توجه به این موضوع جذابیت لازم که محصول دنیای پر از رمز و راز بلاک‌چین، اعداد اول و استقلال آن‌هاست را نداشت.

اما در پَس سازمانی که تحت عنوان Libra Association و برای مدیریت این رمزارز تأسیس شده بود، علاوه بر فیسبوک، شرکت‌های دیگری چون Visa،  Mastercard و PayPal بودند که هرچقدر بیشتر درباره آن شفاف‌سازی می شد، از جذابیت آن کاسته میشد و متمرکز بودن و شباهت آن با ارزهای متمرکز نمایان‌تر می شد!

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود