نحوه عملکرد استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال فرایندی به چه صورت است؟

قفل سرمایه به صورت اختیاری نام دیگر استیکینگ (Staking) در دنیای ارز دیجیتال است که فرد در قبال این امر پاداش دریافت می کند. اما این فرایند به چه صورت انجام می شود؟

استیکینگ چیست؟

استیکینگ (Staking) ارز دیجیتال در واقع فرایندی است که طی آن، دارندگان ارزهای دیجیتال به صورت داوطلبانه، بخشی از دارایی‌ کریپتویی خود را در یک شبکه قفل می‌کنند تا در پروسه تایید و اعتبارسنجی (Validation) تراکنش‌ها مشارکت داشته باشند.

که البته در قبال این کار و بنوعی کمک به تایید بلاک‌های زنجیره، استیک‌کنندگان یا ولیدیتورها پاداش دریافت می کنند، به زبان ساده تر با سپرده‌گذاری، می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را به کار انداخته و بدون فروش آن‌ها درآمد غیرفعال (Passive Income) کسب کنید.

شرایط Staking کریپتو  

باید به این نکته توجه داشته باشید که این موضوع مهم است که بلاک چین مورد نظر از مکانیسم گواه اثبات سهام استفاده کند. در اصل، موارد زیر در بیشتر مواقع اجرا می‌شوند:

  • کیف پول باید به صورت ۲۴ ساعته آنلاین باشد.
  • کیف پول باید از استیکینگ پشتیبانی کند.
  • معمولا برای دریافت پاداش سپرده‌گذاری ، کوین‌ها باید حداقل چند روز قفل شوند.
  • ممکن است حداقل مورد نیاز برای استیکینگ وجود داشته باشد.

 

 استیکینگ چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می دانید بلاک چین‌هایی که بر پایه PoW هستند، برای افزودن بلاک جدید به بلاک چین، از ماینینگ یا استخراج استفاده می‌کنند و در مقایسه،‌ زنجیره‌های PoS بلاک‌های جدید را از طریق سپرده‌گذاری تولید و تایید می‌کنند.

در نتیجه این امر سبب می شود تا بلاک‌ها بدون نیاز به اتکا به سخت افزارهای مخصوص ماینینگ یا ASIC و کار محاسباتی سنگین، تولید شوند.

استیک کردن نیازمند سرمایه‌گذاری مستقیم در خودِ رمز ارز مورد نظر است و در نتیجه، به جای رقابت بر سر تولید بلاک بعدی توسط کار محاسباتی، ولیدیتورهای گواه اثبات سهام توسط مقدار کوین‌هایی که استیک کرده‌اند انتخاب می‌شوند؛ Staking ، ولیدیتورها را تشویق می‌کند که امنیت شبکه را حفظ کنند و اگر قادر به انجام این کار نباشند، ممکن است کل موجودی استیک کرده آنها به خطر بیافتد.

البته برخی بلاک چین‌ها دوره زمانی مشخصی برای استیکینگ دارند (که ولیدیتور نمی‌تواند در آن دوره کوین‌های خود را خارج کند) و همچنین میزان حداقلی برای سپرده‌گذاری تعیین می‌کنند.

توجه داشته باشید که بمنظور جلوگیری از این موارد مورد نیاز، بسیاری از دارندگان دارایی‌های دیجیتالی، ترجیح می‌دهند که نمایندگی کوین‌های خود را به ولیدیتورهایی اعطا کنند، که دارای یک استخر Staking هستند و برخی بلاک چین‌ها مانند تزوس (Tezos)، یک مکانیسم داخل شبکه‌ای دارند، که به کاربرانی که نمی‌خواهند تبدیل به ولیدیتور شوند، اجازه می‌دهد نمایندگی کوین‌های خود را به ولیدیتورهای داخل شبکه دهند و سپس این ولیدیتور تمام کارها را انجام می‌دهد و پاداش را در بین تمام نمایندگان (Delegator) خود توزیع می‌کند.  

استیکینگ وابسته به یک مدل سپرده‌گذاری ثابت است؛ هر چه مقدار سرمایه گذاری فرد بیشتر باشد و بیشتر در حالت استیک بماند، سود بیشتری دریافت خواهد کرد.

این نکته را مدنظر داشته باشید که استیک کردن برای انواع رمز ارزها، به صورت متفاوت کار می‌کند؛ اما مفهوم آن یکسان است و افراد باید یک مسترنود راه اندازی کنند تا بتوانند کوین‌های خود را در سیستم PoS استیک کنند.

 

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود