نحوه عملکرد بیمه ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در دنیای رمز ارزها نیز بیمه وجود دارد و بیمه گذار صرافی و یا کاربری را در این دنیا بیمه می کند و افراد حق بیمه‌ای را پرداخت می‌کنند که به صورت قابل توجه‌ای بسیار کمتر از ضرر و زیان احتمالی است و با این کار آرامش خاطری نسبی به دست می آورند.

 بیمه ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال همچون سایر بیمه‌ها بمنظور جبران ضرر‌های ناشی از حوادث پیش‌بینی‌نشدنی ایجاد شده است و این ضررها را پوشش می‌دهد.

در حقیقت با افزایش محبوبیت بازار ارزهای دیجیتال، فعالیت هکر‌ها نیز افزایش پیدا کرده و هر‌ساله میلیارد‌ها دلار در صنعت ارز‌های دیجیتال به‌سرقت می‌رود، در واقع فعالیت هکر‌ها و کلاه‌بردارها فقط به زمان‌های صعودی بازار محدود نیست و طبق گزارش جرایم مرتبط با ارز‌های دیجیتال در زمستان۲۰۲۲، هک و سرقت به اوج تاریخی خود، یعنی بیش از ۲۰میلیارد دلار رسید.

از طرفی دیگر علاوه‌بر افزایش فعالیت‌های کلاه‌برداری و سرقت دارایی‌های دیجیتال، در سال ۲۰۲۲ شاهد سقوط و ورشکستگی برخی از صرافی‌ها و شرکت‌های مختلف جهان بودیم که این اتفاقات دارایی بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار را تحت‌تأثیر قرار داد.

با توجه به تمام موارد ذکر شده می توان به اهمیت وجود بیمه ارز دیجیتال پی برد، اما

بیمه ارزهای دیجیتال چطور عمل می کند؟

با وجود تمام مشکلاتی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد اما این بازار هنوز هم یک بازار پر رونق و پر زرق و برق است که مخاطبان خاص خود را دارد و وجود بیمه برای چنین بازارهایی یک ضرورت محسوب می شود.

شاید بتوان اینطور گفت که در چنین بازاری با استفاده از بیمه پذیره نویسی ریسک انجام می‌شود و با این کار مشکلات اقتصادی کاهش می یابد.

ایده اصلی بیمه عبارت است از انتقال ریسک از افرادی که امکان دارد قادر به مقابله با مشکلات مالی برنامه ریزی نشده نباشند، به مجموعه افراد؛ که در صنعت بیمه به این روش که در آن ریسک به صورت مساوی در میان تمام شرکت کنندگان تقسیم می‌شود، تجمع ریسک می‌گویند.

در واقع در این روش، افراد حق بیمه‌ای را پرداخت می‌کنند که به صورت قابل توجه‌ای بسیار کمتر از ضرر و زیان احتمالی است و با این کار آرامش خاطری نسبی به دست می آورند.

بطور معمول گروه‌هایی که توسط شرکت‌های بیمه نمایندگی می‌شوند، درآمد کسب می‌کنند و تا زمانی که حق بیمه بیشتر از چیزی باشد که آن‌ها باید در خسارت پرداخت کنند، به صورت فردی مورد حمایت قرار می‌گیرند و در واقع مشکلات زمانی به وجود می آید که تعداد یا هزینه مطالبات افزایش یابد.

از طرف دیگر، شرکت‌های بیمه انتفاعی می‌توانند از مردم هزینه‌های بیمه بیش از حد دریافت کرده اطمینان حاصل کنند که کاربران برای حفاظت از دارایی‌های خود این هزینه‌ها را پرداخت می کنند.

با توجه به همه این موارد و قوانین ارزهای دیجیتال و همچنین عدم وجود ثبات در این بازار، ارزیابی ریسک در آن بسیار دشوار است و همین امر سبب می‌شود کارگزاران بیمه نیز برای ارائه خدمات در زمینه ارزهای دیجیتال کمی محتاط عمل کنند.

اما توجه داشته باشید که برای بیمه شدن یک صراف یا یک شخص از سوی شرکت بیمه گذار عوامل متعددی وجود که یکی از مهم‌ترین آن ها  تمایل فرد یا صرافی برای این کار است.

 

اما آیا می‌توان بیمه شخصی ارز‌های دیجیتال تهیه کرد؟

باید بدانید که بسیاری از سرمایه‌گذاران از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند؛ اما نظر به حواشی ایجاد‌شده مرتبط با صرافی‌های متمرکز و ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس، علاقه کاربران به نگه‌داری شخصی از دارایی‌ها افزایش یافته تا ارز‌های دیجیتال خود را بتوانند بهتر مدیریت کنند.

در واقع استفاده از کیف پول‌های شخصی و غیرمتمرکز سبب می‌شود تا مسئولیت تمام‌و‌کمال امنیتی بر دوش کاربر باشد اما این کیف پول‌ها از امنیت مناسبی برخوردار‌ند و برخی سهل‌انگاری‌ها مانند نگه‌داری نادرست از رمز‌عبور و عبارت بازیابی این امکان را بوجود می آورد که به سرقت دارایی‌های کاربران سبب شود، که با توجه به این امر، برخی از کیف پول‌های ارز دیجیتال دارایی کاربران را بیمه می‌کنند و در‌صورتی‌که کیف پول دچار مشکلی شود، بیمه دارایی کاربران را پرداخت خواهد کرد.

جالب است بدانید که امروزه علاوه‌بر بیمه کیف پول‌ها، بیمه شخصی ارز دیجیتالی نیز ارائه می‌شود و برخی پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه مانند کوین‌کاور (Coincover) این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم می کنند تا دارایی‌هایشان را در کیف پول‌های آنلاین و حتی سخت‌افزاری بیمه کنند.

درحالی‌که این نوع بیمه سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را بهتر مدیریت کنند و به نگه‌داری ارز‌های خود در صرافی نیازی نداشته باشند، آن‌ها سازوکاری مشابه بیمه‌های سنتی ارائه می‌کنند که طبق این توضیحات در این نوع بیمه‌ها، افزون‌بر هزینه زیاد، به احراز هویت و ثبت مدارک نیاز است.

انتهای پیام/

  

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود