ارز دیجیتال دای (Dai) و دانستی هایی درباره آن/ میکر (MKR) چیست؟

ارز دیجیتال دای (Dai) از جمله استیبل کوین‌های محبوب در بستر بلاکچین اتریوم محسوب می شود که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است.

رمزارز دای (Dai) در بازار ارزهای دیجیتال، رتبه جهانی 24 را دارد.

از جمله مهم‌ترین اهدافی که دای (Dai) به عنوان یک استیبل کوین معتبر دنبال می‌کند، حفظ قیمت خود در محدوده‌ای مشخص به پشتوانه دلار آمریکاست.

توجه داشته باشید که نکته جالبی که ارز دای (Dai)را از سایر استیبل کوین‌های بازار کریپتوکارنسی متمایز کرده، عدم وجود پشتوانه مستقیم ارز فیات برای این کوین است.

در واقع بر خلاف استیبل کوین تتر که به واسطه مابه‌ازای دلاری اندوخته شده است و در بانک پشتیبانی می‌شود، ارز دای (Dai)به واسطه اعتبار دلار و وثیقه‌های ارز میکر در پلتفرم Maker پشتیبانی می‌شود.

بنیانگذاران دای (Dai) چه کسانی هستند؟

پلتفرم MakerDAO در سال ۲۰۱۴ توسط کارآفرین دانمارکی رون کریستنسن (Rune Christensen) به عنوان یک سیستم بانکی غیرمتمرکز در کالیفرنیا تاسیس شد.

در واقع در آن زمان تیم اصلی مدیریت MakerDAO شامل ۲۰ توسعه‌دهنده در حوزه بلاکچین بود و دو سال بعد MakerDAO در راستای هدف اعطای وام با وثیقه رمز ارزی خود، استیبل کوین اختصاصی دای (Dai) را راه‌اندازی کرد.

  •  ۲۰۱۴: تاسیس Maker DAO
  • آگوست ۲۰۱۵: راه اندازی توکن میکر
  • دسامبر ۲۰۱۷: راه اندازی استیبل کوین دای در شبکه اصلی اتریوم
  • اکتبر ۲۰۱۹: استفاده از MakerDAO برای پرداخت وام به کاربران

میکر (MKR) چیست؟

میکر (MKR) در واقع یک سازمان غیر متمرکز مستقل (DAO) است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است.

می توان گفت میکر (MKR) یک ارز دیجیتال و یک توکن حاکمیتی نیز محسوب می شود. سازمان میکر (MKR) مسئول مدیریت کردن دو توکن میکر کوین و دای است که هر دوی آنها بر اساس استاندارد ERC-20 بر روی بلاکچین اتریوم صادر می‌شوند.

در واقع میکر (MKR) در نظر دارد مجموعه‌ای از دارایی‌های دیجیتال غیر متمرکز با ثبات ایجاد کند که ارزش آنها به ارزهای مختلف، طلا و سایر ابزارهای مالی مرتبط باشد.

این سازمان یکی از نخستین شرکت‌های متمرکز بر اتریوم محسوب می شود و پیش از پیدایش اتریوم روی این فناوری کار کرده است. تیم توسعه میکر (MKR) در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار شناخته شده است و توسط ویتالیک بوترین بنیان‌گذار اتریوم حمایت می‌شود.

توجه داشته باشید که دارندگان توکن‌های میکر (MKR) مسئولیت مدیریت ریسک سیستم میکر، منطق تجاری، پرداخت وام‌های دای یا تعیین نسبت بدهی را بر عهده دارند، در واقع هر دارنده میکر (MKR) می‌تواند در مورد تصمیمات مهم مربوط به پلتفرم میکر و صدور دای، از جمله پارامترهای ریسک، نرخ‌های هدف، حساسیت فید قیمت، تصمیمات مربوط به تسویه حساب جهانی و موارد دیگر رأی دهد.

در صورتی که فردی بخواهد توکن دای (Dai)را وام بگیرد از کوین میکر برای پرداخت «کارمزد ثبات» استفاده می‌شود. کوین‌های میکر قابل استخراج نیستند و در فرایند تسویه سوزانده می‌شوند.

دای (Dai) در حال حاضر محصول اصلی پلتفرم میکر (MKR) محسوب می شود اما این سازمان برنامه‌هایی برای اضافه کردن ارزهای با ارزش وابسته مختلف (به عنوان مثال USD-DAI یا EUR-DAI) و وثیقه توکن‌های ERC-20 دارد.

آیا میکر (MKR) یک استیبل کوین بهتر است؟

به این نکته توجه داشته باشید که تتر و یو اس دی سی (USDC) دیگر استیبل کوین‌های محبوبی هستند که ممکن است نام آن ها برایتان آشنا باشد.

در واقع نحوه صدور و تنظیم این توکن‌ها توسط شرکت‌های حاکم بر آنها کنترل می‌شود در نتیجه به سختی می‌توان آنها را ارزهای دیجیتال غیر متمرکز دانست.

بعنوان مثال رمز ارز تتر توسط شرکت تتر صادر می‌شود و به ازای هر توکن تتری که شرکت صادر می‌کند باید یک دلار واقعی به یک حساب بانکی سپرده شود که این به معنای آن است که برای هر توکن جدیدی که تولید می‌شود باید یک شخص یا سازمان وجود داشته باشد که دلار واقعی را به عنوان پشتوانه توکن به حساب شرکت تتر در بانک واریز کند.

تتر در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به صادر کردن توکن‌های بدون پشتوانه برای خودش متهم شد و در بخش دیگری از این اتهامات همچنین اعلام شد که تتر از این توکن‌ها برای خرید بیت کوین و دستکاری قیمت آن استفاده کرده است. در سال ۲۰۱۹ تتر به طور تصادفی ۵ میلیارد دلار از استیبل کوین خود را ایجاد کرد اما به سرعت آنها را از بین برد.

شرکت تولید کننده استیبل کوین یو اس دی کوین (USDC) یعنی سنتر هم سهم خود را از بدنامی داشته است. این شرکت در ۱۶ ژوئن ۲۰۲۰ در همکاری با دادگاه یک آدرس شبکه اتریوم با ۱۰۰۰۰۰ یو اس دی سی را در لیست سیاه قرار داد و با توجه به اینکه خود شرکت سنتر در وهله اول آن آدرس را ایجاد کرده بود روی آن کنترل داشت و توانست به سادگی موجودی آن را قفل کند. انجام چنین کاری در یک بلاکچین واقعاً غیر متمرکز مانند بیت کوین عملاً غیرممکن است.

در واقع بروز چنین مشکلاتی برای توکن‌هایی مانند تتر و USDC اجتناب‌ناپذیر است زیرا توسط شرکت‌های فیزیکی کنترل می‌شوند و تا به حال یا جامعه رمز ارزی در حسابرسی کردن از آنها خوب عمل نکرده است یا آنها را مجبور به تداخل با بلاکچین کرده است اما از سوی دیگر رمز ارز دای (Dai) مستقل است و صدور این استیبل کوین توسط قراردادهای هوشمند کنترل می‌شود که برنامه‌هایی هستند که در بلاکچین ذخیره شده و ایجاد تغییر در آنها غیرممکن است.

در حالت کلی می توان گفت که هیچ شخص یا مسئولی توانایی فیزیکی دخالت در اتفاقات مربوط به کوین‌ها یا آدرس‌های دای (Dai) را ندارد.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود