پولکادات (Polkadot) چیست؟

پولکادات (Polkadot) در واقع یک شبکه مولتی چین یا چند زنجیره‌ای است که هدف آن اتصال بلاکچین‌های تخصصی مختلف به یک شبکه واحد از طریق پل بلاکچین است.

باید بدانید که این پروژه توسط بنیاد اینترنت نسل سوم ایجاد شده است و  تیم توسعه دهنده آن بر این امر مدعی هستند که پولکادات (Polkadot) گامی بسیار مهم در مسیر توسعه فناوری بلاکچین محسوب می شود.

در واقع این پروژه سعی دارد با ایجاد شبکه‌ای واحد از بلاکچین‌های هدفمند و یکپارچه، یک راه حل جدید برای مشکلات عدم تعامل بلاکچین‌ها با یکدیگر و مقیاس‌پذیری پیشنهاد بدهد.

این طور نیز می توان توضیح داد که پولکادات (Polkadot) به دنبال این است که مزایای بلاکچین‌های مختلف را در کنار هم قرار دهد و یک بازار غیر متمرکز را به کاربران خود عرضه کند و در این بازار کاربران به خدمات و سرویس‌های مختلف با شیوه‌ای منصفانه‌تر دسترسی دارند.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که، از نظر برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال، پولکادات (Polkadot) یک پروژه بسیار کاربردی محسوب می شود که قصد دارد یک بلاکچین واحد برای تمام امور را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

اما طبق اطلاعاتی که در وب‌سایت رسمی این پروژه وجود دارد، پولکادات (Polkadot) به دنبال ایجاد شبکه‌ای از بلاکچین‌های هماهنگ است که به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

بلاکچین‌هایی که از طریق شبکه پولکادات (Polkadot) به یکدیگر متصل می‌شوند به طور موازی با هم عمل می‌کنند که پاراچین نام دارند.

معرفی بنیانگذار پولکادات (Polkadot)

مدیر پروژه پولکادات (Polkadot) ، گاین وود (Gavin wood) در سال 2014 شبکه پولکادات را راه اندازی کرد.

وی در ابتدا به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم، با ویتالیک بوترین (مدیرعامل اتریوم) به توسعه اتریوم پرداخته است، در واقع گاین وود مخترع زبان برنامه نویسی Solidity و منتشر کننده یلو پیپر ماشین مجازی اتریوم است، وی شبکه پولکادات (Polkadot) را همراه با بنیاد Web3 تاسیس کرده است.

گاین وود از پروژه اتریوم در سال 2016 جدا شد و تمرکز خود را فقط معطوف به شبکه پولکادات (Polkadot) کرد و در سال 2017 پولکادات (Polkadot) را با همکاری رابرت هابرمایر و پیتر چاپان، وارد بازار ارزهای دیجیتال کرد.

  ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot)  پس از گذراندن دوران بحرانی که هکرها برای این شبکه ایجاد کردند، سرانجام توانست در سال 2018 با ارتقا و بهبود اکوسیستم و همچنین کمک های مالی Web3 به مسیر پیشرفت خود ادامه داد و در سال 2020 ایده انتقال حساب را به شبکه ی خود اضافه کرد.

ساختار پولکادات (Polkadot) چگونه است؟

پولکادات (Polkadot) بمنظور رفع مشکلاتی که سبب کاهش کاربردهای بلاک چین ها می شود، ایجاد شده است که از جمله این مشکلات را می توان مشکل مقیاس پذیری و انزوا دانست که در ادامه به تشریح آن می پردازیم:

  • مقیاس پذیری (Scalability)

شبکه های بلاک چین نمی توانند حجم زیادی از تراکنش ها را در ثانیه در جهان غیر متمرکز، پردازش کنند. پولکادات می تواند تراکنش ها را به صورت موازی و در چندین زنجیره پردازش کند و تنگناهای سایر شبکه ها را رفع کند.

میزان مقیاس پذیری توسط قدرت پردازش موازی بهبود می یابد و شرایط را برای پذیرش بلاک چین به عنوان یک تکنولوژی جهانی بهبود می دهد.

  • انزوا (Isolation)

همانطور که می دانید شبکه های بلاک چین به دلیل این که نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند، در انزوا قرار دارند و با توجه به این موضوع پولکادات (Polkadot)  مشکل عدم ارتباط و تعامل میان بلاک چین های مختلف را رفع کرده و بنوعی آنها را از انزوا خارج کرده است.

انتهای پیام/

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود