چه کسی در پشت پرده خلق بیت کوین قرار دارد؟

بیت کوین، ارزی دیجیتالی محبوب و خاص که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد و شخص یا اشخاصی که هویت آن ها تا این لحظه نامشخص است اما با اهدافی مشخص درباره ایجاد و استخراج بیت کوین!

 ساتوشی ناکاموتو کیست؟

براساس اطلاعات موجود نخستین بیت کوین در تاریخ ۳ ژانویه سال ۲۰۰۹ (۱۴ دی ۸۷) توسط شخص ناشناسی به اسم ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) استخراج شد.

بسیاری ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakomoto) شخص (یا اشخاصی) می دانند که در سال ۲۰۰۸، در مقاله ای با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا»، به معرفی بیت کوین پرداختند.

ساتوشی ناکاموتو در پروفایل P2P،  یک مرد ۴۳ساله معرفی شده است که در ژاپن زندگی می ‌کند اما از سوی دیگر استفاده از انگلیسی روان و بی نقص در مقالات، پیام‌ها و کدهای اصلی نرم‌افزار بیت کوین و گاهی استفاده از کلمات بریتانیایی در مطالب انتشار یافته، سبب شده است که بسیاری از افراد این موضوع را باور کنند که ساتوشی ناکاموتو اهل کشور انگلیس است و هویت ژاپنی ندارد.

از سوی دیگر با بررسی وضعیت زمانی وایت پیپر بیت کوین و پیام‌ها توسط ساتوشی، مشخص شد که ساعت انتشار مطالب با ساعت کشور انگلستان هماهنگی دارد.

نکته ای که بیش از همه حواس ها را معطوف خود می کند این است که، ساتوشی ناکاموتو هرگز اطلاعات شخصی‌اش را فاش نکرد و حتی اجازه نداده که سرنخ احتمالی دربارۀ هویتش در جایی وجود داشته باشد.

ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را با عرضه محدود (۲۱ میلیون بیت کوین) ایجاد و گزارش عملکرد خود را منتشر کرد (وایت پیپر) و اولین بلاک شبکه را در سال ۲۰۰۹ استخراج کرد.

در ایمیلی که توسط ساتوشی در سال ۲۰۱۱ ارسال شد، عنوان شده بود که او از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده ‌است.

برخی از منابع عنوان کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو مالک حدود ۵ درصد از کل بیت کوین‌ها است و با توجه به این موضوع همین امر سبب شده که به او لقبی مانند منزوی‌ترین یا پنهان‌ترین میلیاردر جهان داده شود و اسم او جزو ۱۰۰ نفر ثروتمند در جهان قرار گیرد.

 

چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را پنهان کرده است؟

عدم تمایل ساتوشی ناکاموتو به افشای هویتش، می‌تواند ۲ دلیل محکم و قوی داشته باشد (ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد).

چرایی ایجاد بیت کوین

با توجه اینکه شخصیت ساتوشی ناکاموتو هنوز به‌عنوان یک راز و معما باقی ماند است، اما اهداف او از خلق ارزهای دیجیتال تقریبا واضح و آشکار است، در واقع، ناکاموتو ارزهای دیجیتال را خلق کرد تا کنترل مالی را از موسسات بزرگ مالی بدست بگیرد و فرصت مشارکت در یک سیستم مالی غیرمتمرکز را برای مردم عادی فراهم کند.

بیت کوین متن‌باز است، به این معنا که هیچ کسی نمی توان آن را کاملا کنترل کرده یا مالک آن باشد، در واقع بیت کوین دارای طراحی و ساختار عمومی است و هرکسی می‌تواند در شبکه آن مشارکت کند.

با توجه به این موضوع بیت کوین پاسخی به بحران مالی زمان خود بود و این بحران نشان داد که حتی بزرگترین بانک‌های جهان هم ممکن است شکست بخورند.

بیت کوین ظرافت سیستم مالی مدرن و اهمیت تراکنش‌های غیرمتمرکز را نشان داد و به این ترتیب ارزهای دیجیتال خلق شدند و بیت کوین اولین فرصت سرمایه‌گذاری خارج از سیستم مالی سنتی بود که مردم می‌توانستند با آن، در تراکنش‌های بدون واسطه مشارکت کنند.

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین به‌وسیله بلاک چین خود سبب ایجاد اعتماد و امنیت می‌شوند و دلیل این امر ساختار بلاک چین بوده که به صورت یک دفتر کل توزیع شده در اختیار تمامی افراد قرار دارد و تمامی کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

باید به این نکته توجه داشته باشید که جنسیس بلاک بیت کوین در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد و به این ترتیب بلاک چین بیت کوین رسما راه‌اندازی شد.

جنسیس بلاک، اولین بلاک یک ارز دیجیتال است که استخراج می‌شود و در واقع پایه و اساس بلاک چین است.

 بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

 

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود